Jan Tesař (JT): Téma mého výzkumu je „Tendence v současné architektuře individuálního bydlení – Česká republika od r. 2000“ Podílela jste se na výběru domů v knize České bydlení - 77 rodinných domů. Co tedy podle Vás ovlivňuje současné bydlení – tvorbu rodinných domů?
Markéta Cajthamlová (MC): Do knihy České bydlení nominovali rodinné domy autoři předchozích ročenek. Vycházelo se tedy ze zkušeností získaných při tvorbě ročenky a znalosti realizací z tohoto krátkého období. Mám ale obavu, že odpověď na otázku může nepřímo ovlivňovat Vaše kniha 99 domů, kterou jste s Janem Stempelem nedávno vydali. Což bych samozřejmě nerada.
JT: Jen doplním, že Kniha České
bydlení – 77 rodinných domů vyšla v roce 2006 a mapovala
rodinné domy po roce 1989 až do roku 2006. Kniha 99 domů
prezentuje domy, které se postavily následně do roku 2012 nebo
v době vydání předchozí knihy nebyly ještě dokončeny.
V čem vnímáte změny v bydlení v rodinných domech v porevolučním období?
MC: Zásadní změny nevidím. Téměř
mi přišlo, že téma je pořád jedno, stále stejné - a to prostě
nějaká reakce lidí, kteří vyrostli v panelovém domě, ve
městě. Náhlý pocit možnosti žít mimo město. Většina lidí
však brzo pochopila, že žít nekoordinovaně, bez úvahy a bez
územního plánu na zastavěném poli nic lepšího nepřinese.
Mnozí se již stěhují zpět do měst. A v tom vidím změnu,
větší důraz lidí na kvalitu pozemků. Již to není takové to
„hurá“, jdeme z města ven a je trochu jedno kam.
Většina mých klientů, se kterými jsem se na spolupráci domluvila, přišla s velmi zajímavými pozemky. Tendence je tedy hledat kvalitní a výjimečné pozemky, kterých samozřejmě ubývá. Potřeba bydlení se moc nemění – čtyři pokoje, obývací pokoj a k tomu někdy sauna, bazén, vířivka, terasa nebo altán. To vše na menší zahradě a hlavně se otevřít do zeleně.
JT: Jedním z hlavních témat je
tedy kontext místa?
MC: Ano.
JT: U řady domů je na první pohled
zřejmé, že pozemek hrál nejdůležitější roli. Vezmeme-li
například realizaci HSH Šépka, Hájek, Hradečný - vila Hermína,
kde se morfologie pozemku a výhledy propsaly do konceptu domu. Na
druhou stranu slavná vila v Berouně od stejných autorů,
která je v typické satelitní zástavbě, má silný
abstraktní koncept, který na místo téměř nereaguje. Myslíte,
že se dají takto objevit další témata, co zásadně ovlivňují
architekturu domů?
MC: Samozřejmě vznikají i kvalitní
domy na nezajímavých pozemcích, ale snaha lidí najít si kvalitní
pozemek je skutečně v současnosti znatelná. Dalším silným
tématem je ekologie, která přerostla ve společenské téma. Pojem
ekologie se přemílá neustále dokola, ale vytrácí se jeho
skutečná podstata. V realitním světě se z toho stal
marketinkový nástroj developerů, kterým klienty lákají na tzv.
pasivní a nízkoenergetické domy. Myslím, že přímý vliv na
architekturu není tak zásadní pouze do té míry, do které si ji
je architekt ochoten připustit. O to více je tento mediální tlak
na klienta přenášen do jeho zadání a posuzování architektury.
Často ztratím klienta jenom tvrzením, že pasivní domy nedělám.
JT: A do jaké míry jste si ochotna
ekologii ve vlastní tvorbě připustit Vy? Je „ekologie“ ve Vaší
tvorbě?
MC: Určitě to není 30 cm izolace.
Dovolím si citovat slova Ing. Jana Žemličky: „Dům je úsporný
tak, jak úsporný je jeho uživatel.“/1
Rozhodně je to primárně v samotném uživateli, v jeho
uměřeném zadání, ve vztahu k věcem, způsobu chování a
přemýšlení. Jen nevím, jak vážný stav musí nastat, aby tato
jednoduchá skutečnost přišla do obecného podvědomí.
V mé tvorbě je to tedy umírňování zadání investorů, ale také obyčejná recyklovatelnost materiálů. Například využíváním místních materiálů, které se na pozemku nacházejí, ať je to třeba hromada kamenů. A samozřejmě následná recyklovatelnost samotného domu.
JT: Definovala byste nějak pojem česká
architektura nebo dají se nalézt společné znaky českých
rodinných domů?
MC: Myslím, že se česká
architektura ani její společné znaky definovat nedají,
neexistují. Docela dobře tuto skutečnost ukázala studentská
soutěž „Český / polský / slovenský / maďarský dům.“ /2
Vše sklouzlo k tomu, že všechny měly šikmou střechu a
všichni si mysleli, že to je ten jejich český, polský, maďarský,
slovenský domeček. V tomto globalizovaném světě se prostě
nedá specifikovat místní architektura. Snad na výjimky, které mé
tvrzení potvrdí - např. Švýcarsko.
Společným znakem českého prostředí může být finanční omezenost společnosti. Samozřejmě, že tato představa může být zkreslená nepublikováním luxusních realizací od renomovaných architektů, které se v zahraničí publikují běžně. Dochází tak k určitému zkreslení názoru, že architekti jsou stále u nás výrazně omezeni finančními limity.
Tím ale nechci tvrdit, že víc peněz znamená kvalitnější řešení.
Nesmíme ale zapomenout i na omezení architekta klientem. Konkrétně jeho velkorysostí, otevřeností, informovaností, poučeností. Poučených klientů je stále myslím málo, což je obrovským limitem v českém prostředí.
JT: Myslím, že se objevují klienti,
kteří chtějí dům od architekta čistě ze snobismu. Nejde jim o
architekturu, pouze hledají dobrou značku pro svůj dům, pro svoje
image. Jaký je Váš názor?
MC: To tak asi je, bylo a bude, jak
v Čechách, tak ve světě. Myslím, že to téma není. Stejně
tak se v poslední době u mě v ateliéru objevila spousta
lidí, ale takových relativně obyčejných lidí, kteří prostě
jenom chtějí hezký dům a chápou, že jej architekt vymyslí lépe
než stavební inženýr nebo oni sami. A vůbec z nich nečišel
žádný snobismus. Našli si architekty podle realizací, což je
běžný stav, který už dávno existuje nejen v architektuře,
ale v umění obecně.
JT: Vrátíme-li se ještě ke knize 99
domů, chybí Vám v ní nějaké jméno / realizace?
MC: Je možné, že budu jmenovat
jména, jejichž domy prostě nespadaly do mapovaného období. Ať
je to HŠH (Hájek, Šépka, Hradečný), více realizací od Zdeňka
Fránka, Suskeho, KSA (Studený, Kopecký), CMA architekti (Cikán,
Melková), Kroupa, Kuzemenský, Znamení čtyř. Většinou jsou to
zástupci takových „úletů“, kterých je u nás pomálu.
Konkrétně třeba vila Hermína od HŠH. Z mého náhledu, bez
znalosti řady souvislostí a skutečností o výběru, jsem dostala
dojem, že je vše příliš seriózní a málo různorodé.
JT: Ve svém výběru v ročence /3
jste hovořila o nových „jménech“. Všechna, která jste
zmínila, jsou v současnosti renomovaní architekti. Která
jména byste uvedla nyní po 10 letech? Spojuje něco tvorbu těchto
nových „jmen“? Často totiž tito mladí architekti se uvedou
zdařilými rodinnými domy.
MC: Při práci na ročence jsem se
dostala blíže k lidem, většinu informací jsem měla přímo
od autorů a neposuzovala jsem jen realizace přes publikace a
internet. Proto se mi podařilo objevit i nová jména, která se
teprve na scénu probojovávala. Když teď někoho z mladší
generace zmíním, nebude-to již žádný „neználek“. Za zmínku
z mladé generace určitě stojí Opočenský Valouch
architekti.
JT: Když srovnáte dílo těchto
mladších architektů a zavedenějších jmen třeba z Vaší
generace, myslíte, že se jejich přístup v něčem liší?
MC: Řekněme třeba H3T architekti se
svými sauničkami nebo Mjölk. Jedná se o drobnosti, na kterých si
můžou vyzkoušet všelijaké úlety. Připadá mi, že je to tím,
že tito nejmladší ještě nedostali příležitost. I tak se jedná
o úžasné věci, které ve finále můžou architekturu posunout
zase někam jinam. Přijde mi totiž, že se stavění dostalo do
slepé uličky. Jakoby všem došly ambice, inspirace a vše zamrzlo.
I klienti chodí s tím, že chtějí již někde viděné.
Proto i tyhle malé nezatížené alternativní stavby můžou vykrystalizovat v něco jiného než je, řekněme, dnešní „mainstream“ v architektuře.
JT: Často hovoříte o pojmech služba,
odpovědnost a Vaše domy charakterizujete jako rozumné, obyčejné
a jednoduché. Je tohle pro Vás téma ve Vaší tvorbě?
MC: Určitě jsou to principy, se
kterými ve své tvorbě zacházím. Souvisí to ale zejména
s klienty. Architekt zachází často s jejich
celoživotními úsporami a potom to bez odpovědnosti nelze. Často
při pohledu na zahraniční realizace, kde si autoři realizují své
idey bez ohledu na rozpočet, dostávám pocit, zda není ona
odpovědnost příliš svazující. Záleží na charakteru každého
architekta, jak se nad tuto tíhu odpovědnosti umí povznést a více
se rozmáchnout. Může tím samozřejmě strhnout klienta a společně
dojít k lepšímu výsledku. U mě ale převládá ona
uměřenost a koncept vycházející z místa.
JT: Kde ve své tvorbě hledáte
inspiraci?
MC: Největší vliv má samozřejmě
místo. A možná někdy přání klienta, které musím zvážit,
zda je pro ono místo vhodné či nikoli. Ne všude se třeba hodí
přízemní dům, který chce stále více lidí.
JT: Budeme-li mluvit o způsobu a
přístupu k navrhování, zejména v anglosaské tvorbě
je populárnější konceptuální způsob, přičemž v Čechách
tento způsob reprezentuje zmíněná vila Hermína nebo rodinný dům
v Berouně (HŠH), kde koncept úplně dominuje nad funkčností a
ovlivňuje formu. Vezmeme-li tedy tyto tři pojmy: forma versus
koncept versus funkčnost. Jak je to ve Vaší tvorbě?
MC: Architekt by měl být schopen o
návrhu přemýšlet ze všech stran, stále však musí vycházet
z funkce pro daného uživatele. Vezměme si onu vilu Hermínu,
i zde údajně klient přišel s přáním bydlet na šikmé
ploše, tedy dům vyšel z klienta a jeho přání. Snad to byl
jeho experiment jako uživatele - psychologa.
Spousta klientů vyhraněný názor nemá, který by tak zásadně dům ovlivnil. Potom je práce spíše s pocity, které klienti vyvolávají. Zkoumání jejich životního stylu, jejich zájem kolem domu a zahrady. Tomu se podřídí nejen uspořádání a forma, ale i materiály. Materiály jdou vždy ruku v ruce s designem domu, s jeho atmosférou.
Shrneme-li to, dům musí naplnit očekávání uživatelů. A to je vlastně pro mě téma – jaký pocit domem vyvolat.
JT: Dovolím si Vás citovat, co jste
již k tomuto tématu řekla: „Myslím, že dlouhodobá
diskuze o pocitech z toho, co vzniká, spíše než o tom, co se
nám „líbí, nelíbí“, nakonec vede k vyváženému
výsledku zcela vyhovujícímu životnímu stylu rodiny.“ /4
MC: Ano, pořád si to myslím. Způsob
použití materiálů a jejich barva i povrch, a nakonec i vůně,
nebo prostě takový ten dotek vyvolají pocit z toho, v čem
vlastně žiji, v čem bydlím. A najít souznění těchto
materiálů s lidmi mi připadá to nejtěžší. V tom,
jak říkám, je to vyvolání pocitu z toho domu.
JT: Tím, co jste popsala, se zabývá
obor architektonické teorie – fenomenologie.
S materiály, jeho povrchy a pocity z nich často pracuje a píše o nich Juhami Pallasmaa z Finska a také Peter Zumthor ze Švýcarska. Myslíte, že finská a vůbec švýcarská architektura mají vliv na českou tvorbu či přímo na Vás?
MC: Na mě určitě. Finskou
architekturu sice moc neznám, ale mám knihu o švédských domech,
což je asi velmi podobné, i když chápu, že finský a švédský
je trošku něco jiného, ale jednoduše pocitově - severský dům.
Obdiv ke švýcarským architektům i ke švýcarské architektuře u českých architektů je bezmezný. Projevuje se to doslova všude. Každý chce dělat pohledové betony jako oni, byť to tady nikdo pořádně neumí vyrobit. Každý chce dělat dřevěné fasády, jako to mají oni, nebo celé dřevostavby, používat dřevo jako oni a ono to tak úplně nejde. Vliv je určitě velký.
JT: Dřevo, pohledový beton - nejsou
to pouze módní materiály?
MC: Do určité míry. Je fakt, že
použití betonu a dřeva jsou někdy dvě protikladné věci.
Spousta klientů vyrůstala v panelových domech a měli
k betonu předsudky a odmítali jej. Jako kontrast chtěli
dřevo. Stále více přicházejí ti mladší, kteří více cestují
a chápou, že beton může být hezká věc, až někdy chtějí
betonu příliš. Ale stále jsou to nepoučené reakce. Tedy třeba
nějaká ta módnost – pro ně „novinka“. Že je beton starý
sto let, to už zase nevědí. Takže zde bude jistě velký vliv
toho, co viděli v časopisech a knihách.
JT: A se kterými materiály pracujete
Vy?
MC: V zásadě mi to je jedno.
Musí se ale jednat o materiál, který je použit ve své podstatě
a primární podobě, tedy nic, co pouze některý např. přírodní
materiál imituje. Omítka, beton, dřevo nebo cihla, na tom
nezáleží. Každý materiál ale vytváří onu zmíněnou
atmosféru, a podle toho, jakou atmosféru chci v domě
vytvořit, takové musím používat prostředky.
JT: Který z Vašich rodinných
domů vyjadřuje nejvíce Vaše názory? Který dům je nejvíce
„cajthamlová“. Čím je vlastní rukopis „cajthamlová“?
MC: To je těžký výběr. Ale vybrala
bych v současné době svoji poslední realizaci – rodinný
dům v Buši. V tomto domě se objevuje vše, o čem jsem
již hovořila. Podařilo se zde zužitkovat všechny zkušenosti,
které jsem během své praxe nasbírala. Dům vychází z kontextu
místa a myslím, že i vyzařuje atmosféru, kterou klient skutečně
od domu očekával. Klient měl na kvalitu výsledku nesmazatelný
vliv. Možná to bylo tím, že žil dlouhá léta ve Švýcarsku.
JT: Chápu dobře, že jste měla při
navrhování volnou ruku a klient Vám důvěřoval?
MC: Měla jsem zde opravdu možnost
vyzkoušet si nová řešení, za kterými klient stál a byl ochoten
podstoupit riziko neprověřeného s cílem lepšího výsledku. Bez
větší znalosti těchto neotřelých detailů se může dům
z dálky jevit jako obyčejná „dřevěná bednička“,
kterých je na světě spousta.
K předchozí otázce bych ještě zmínila rodinný dům v Bořeňovicích, kde je již z pohledu na fotodokumentaci zřejmé, že se dům vymyká svým konceptem, že se zde pracuje s využitím starých materiálů ze samotného místa, že se jedná o nový dům v klasickém prostředí.
JT: Ve své kariéře jste měla
možnost pracovat s Martinem Rajnišem. Jak byste hodnotila jeho
poslední období tvorby dřevěných konstrukcí?
MC: Asi nejjednodušší odpověď by
byla: Neptejte se mě na Martina Rajniše. Ale vážně. Myslím si,
že je to jedna z dalších mnoha poloh Martina Rajniše, který
je geniální, dokáže lidi nadchnout a strhnout. V této
poloze, ve které se právě našel, přenesl ony „čtverečky“,
které kreslí celý život, z papíru do prkýnek. Tato poloha
má samozřejmě nějaký limit. Celé to začalo poštovnou na
Sněžce, kdy se původní princip ze staveb hrání a věží, tedy
skládačky a cvičení pro studenty, přenesl do seriózního
stavění. Stala se tak z toho pouhá póza. Myslím, že ji
bude ještě nějaký čas prosazovat, než vyrazí na další cestu
kolem světa. Martin je opravdu jedinečná kapitola české
architektury.
JT: Ovlivnil Vás nějak Martin Rajniš
nebo jiná osobnost, kterou jste během své profesionální dráhy
měla možnost poznat?
MC: Na obhajobu Martina Rajniše musím
uznat, že je to člověk s obrovským nadšením, které dokáže
přenášet na okolí a vzbuzovat zájem. Je to až pedagogické.
Pamatuji se, že jednou v autě vozil zábradlí ke své
realizaci. Nedokázala jsem pochopit, proč má architekt v autě
zábradlí na dům, ale to bylo to jeho nadšení pro věc, která se
musí dělat naplno se vším zaujetím, se všemi úskalími, prostě
se vším všudy. Tím mě ovlivnil.
JT: A je ještě někdo, kdo vás
ovlivnil?
Již během mých studií působil jako asistent Michael Klank. Svým
nadšením dokázal vždy vyburcovat. Dělal televizního moderátora
a u televize zřejmě zůstal.
Samozřejmě, že Lev Lauermann s jeho stavařskou poctivostí. Dokázal výsledku věnovat všechnu energii, což někdy architektka Alena Šrámková označuje jako nemravně mnoho energie vynaložené na domy. Ale on byl jasným příkladem, že architektura není jen o tom, namalovat „krásný domeček“.
JT: Od koho byste si nechala postavit
rodinný dům, kdybyste si ho nemohla navrhnout sama?
MC: To je těžká otázka. Ze
současných se mi těžko vybírá, pokud bych mohla z těch
starších, nežijících, tak potom Mies van den Rohe.
JT: Zvolila jste autora, jehož vila,
jedna z nejdůležitějších vil 20. století, stojí právě u
nás - vila Tugendhat v Brně. Co si myslíte o „zatížení“
českých architektů právě obdobím vzniku této vily –
funkcionalismem?
MC: Není na co jiného navázat. Jako
zdroj inspirace si často namísto prohlížení současných staveb
otevřu starou knihu s funkcionalistickými domy.
Funkcionalismus mi přijde inspirativní v prostorových
konceptech vstupních podlaží. Ložnicové patro bylo vždy
skromné, až sociální, zřejmě tradice „chudého“ českého
prostředí. V kontextu Evropy ale nic neobvyklého, i současné
švýcarské domy jsou v půdorysech bez velkorysosti ve
srovnání s americkou tvorbou.
Právě velkorysost amerických domů – bungalovů pokládám za velkou inspiraci, zejména 40. a 50. léta, která vlastně v české architektuře rodinných domů chybí.
JT: Evropa je malá, není zde americká
nekonečnost.
MC: To ano, ale vezmeme-li si inspiraci
z amerického prostředí a jejich inklinaci k rozmachům,
což následně uzpůsobíme místnímu prostředí, může to
přinést protipól evropské umírněnosti, která možná pramení
z nedostatku místa.
JT: Děkuji za rozhovor
-
Bibliografie:
CAJTHAMLOVÁ, M.‚ 2002. Česká architektura 2000 - 2001.. Praha: Prostor. 80-902736-7-X.
ČAPKOVÁ, I. et al.‚ 2006. České bydlení DOMY: 77 rodinných domů z let 1989-2006.. Praha: Prostor -architektura, interiér, design. ISBN 80-903257-9-3.
JIRKALOVÁ, K.‚ 2008. Člověk nesmí zpanikařit: Rozhovor s Markétou Cajthamlovou. ERA 21. 2008. Brno: ERA Média, č speciál 08, s. 8-12. ISRC 1801-089X.
MACHÁČEK, J.‚ 2012. Sedm otázek pro Markétu Cajthamlovou. Architekt. Praha: JULIUS MACHÁČEK-KABINET, č 5-6, s. 54-55. ISSN 0862-7010.
STEMPEL, J. a J. TESAŘ‚ 2012. 99 domů.. Praha: Kant. ISBN 978-80-7437-078-6.
TLACHOVÁ, Z.‚ 2010. V režii Markéty Cajthamlové. Domov. Praha: časopisy pro volný čas, s.r.o., č 07, s. 78-81. ISSN 0012-5369.
ZAVADIL, P.‚ 2012. Šikmá střecha na soudobý dům nepatří. Dům a zahrada. Praha: Pineland a.s., č 07, s. 88-91. ISSN 1211-7374.
1/ (STEMPEL et. al.‚ 2012)
2/
Studentská soutěž studentů architektonických škol na téma
rodinný dům (jaro 2012)
3/
(CAJTHAMLOVÁ‚ 2002)
4/
(CAJTHAMLOVÁ‚ 2002, s. 43)
-